Postanowienie o konieczności sporządzenia raportu

 

                                                                                              Lubomino, 30.10.2012 r.

        RGKiT 6220.09.2012

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 59 ust.1 pkt.2, art. 63 ust.1 i 4, art. 64 ust.1 i 2, art. 65, art.66, art. 68, art. 69 ust. 3, art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Energia Warmia Sp. zo.o. ul. Abrahama 1A 80-307 Gdańsk  z dnia 28 września 2012 r. dotyczącego przedsięwzięcia: „ Budowa farmy wiatrowej „Lubomino" wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino ( działki ewidencyjne nr 10/6, nr 11/10 i nr 29/2 obręb ewidencyjny Wójtowo) , w województwie warmińsko - mazurskim"

postanawiam

1. nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny ddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na  budowie farmy wiatrowej „Lubomino" wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino ( działki ewidencyjne nr 10/6, nr 11/10 i nr 29/2 obręb ewidencyjny Wójtowo) , w województwie warmińsko - mazurskim,

2.  ustalić obowiązek sporządzenia raportu w pełnym zakresie, zgodnie z art. 66 z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) w którym:

Zgodnie z art. 68 ust. 2 pkt. 2 lit. c ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), wskazuje się wykorzystanie metod przedstawionych w opracowaniu pt.: „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki"(Chylarecki i Pasławska 2008) i                 „ Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze( wersja II, grudzień 2009)" (Kepel i in. 2009). Wyniki ww. inwentaryzacji i monitoringów powinny stanowić załączniki do przedmiotowego raportu.

      W ramach powyższego, opisu elementów przyrodniczych powinien zawierać:

3. W ramach oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, dokonać należy analizy emisji hałasu, pól elektromagnetycznych, efektu migotania cienia oraz analizy wpływu na krajobraz.

4. Należy wskazać oraz przeanalizować przewidywane oddziaływanie na środowisko, co najmniej trzech rozpatrywanych przez inwestora wariantów realizacji inwestycji, w tym: wariantu wybranego przez inwestora, racjonalnego wariantu alternatywnego oraz wariantu najlepszego dla środowiska, (który może być tożsamy z którymś z ww. wariantów)

5. Opis oddziaływania elektrowni na środowisko powinien uwzględniać wpływ skumulowany realizacji przedsięwzięcia w powiązaniu z innymi ( istniejącymi lub planowanymi w okolicy) inwestycjami, w zakresie tych oddziaływań, które mogą się kumulować.

6. Ocena przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko powinna obejmować również wpływ na elementy ekologicznej sieci Natura 2000, w tym: potencjalny bezpośredni, pośredni, wtórny, skumulowany, krótko-, średnio- i długoterminowy, stały i chwilowy wpływ na stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt dla ochrony, których obszary te zostały wyznaczone. W raporcie wskazać należy również przewidywane działania zapobiegawcze, ograniczające lub kompensujące negatywny wpływ inwestycji na środowisko, w tym także na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru.

7. Opis metod prognozowania powinien przedstawiać w szczególności metodykę analizy akustycznej, przedinwestycyjnych badań ornitologicznych i chiropterologicznych, oceny ryzyka kolizji, metodykę wykonania inwentaryzacji siedliskowej oraz ewentualnie innych grup zwierząt i roślin.

8. W ramach proponowanego monitoringu poinwestycjnego wskazać należy, jakie elementy będą nim objęte oraz jaka metodyka zostanie zastosowana.

9. W formie kartograficznej przedstawić należy:

UZASADNIENIE

            W dniu 28 września 2012 r. Energia Warmia Sp. zo.o. ul. Abrahama 1A 80-307 Gdańsk wystąpiła do Wójta Gminy Lubomino z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „ Budowa farmy wiatrowej „Lubomino" wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino  , w województwie warmińsko - mazurskim"

We wniosku i załączonej karcie informacyjnej zawarto informacje charakteryzujące planowane przedsięwzięcie.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy wiatrowej „Lubomino " wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino  , w województwie warmińsko - mazurskim. Elektrownie wiatrowe wraz z infrastrukturą wewnętrzną (kabel elektroenergetyczny i światłowodowy), a także drogi dojazdowe zlokalizowane będą na działkach ewidencyjnych  o numerach 10/6, 11/10 i 29/2 w obrębie ewidencyjnym Wójtowo, gm. Lubomino.

Analizowany teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Lubomino, uchwalonym Uchwałą Nr V/25/2005 Rady Gminy z dnia 30 sierpnia 2005 r., który to w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, dopuszcza „(...) budowę lokalnych elektrowni wiatrowych, wodnych, generatorów i urządzeń prądotwórczych (...)".

Ww. działki zlokalizowane są poza formami ochrony przyrody o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, póz. 1220 ze zm.). W sąsiedztwie planowanej inwestycji położone są: rezerwat przyrody „Ostoja bobrów na rzece Pasłęce" (ok. 4,5 km), Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Pasłęki (ok. 3,7 km), Obszar Chronionego Krajobrazu Równiny Orneckiej (ok. 6 km) , obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Rzeka Pasłęka PLH280006 (ok. 4,7 km) , specjalny obszar ochrony ptaków  Dolina Pasłeki PLB280002 (ok. 4,7 km).

Ze względu na to, że niewłaściwa lokalizacja elektrowni wiatrowych może pogorszyć stan środowiska, w tym populacji ptaków i nietoperzy, należy dokonać rozpoznania walorów ornitologicznych i chiropterologicznych analizowanego obszaru i jego sąsiedztwa, w celu oceny ryzyka wystąpienia znacząco negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na populacje tych zwierząt.

Ponieważ turbiny wiatrowe mogą stanowić potencjalne źródło uciążliwości dla mieszkańców oraz mogą zaburzać architekturę krajobrazu, należy dokonać analizy możliwości wystąpienia konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem oraz analizę wpływu i skutków oddziaływania projektowanych elektrowni wiatrowych na walory krajobrazowe obszaru przeznaczonego pod inwestycję i jego otoczenia. Elementem raportu powinna być wizualizacja przedstawiająca lokalizację turbin w terenie. Wykazać należy , w jakich miejscach, miejscowościach turbina będzie najbardziej widoczna i czy istnieją jakieś elementy  w krajobrazie (naturalne , czy też sztuczne) , które będą ograniczały jej widoczność itp. Należy również wziąć pod uwagę efekt kumulacji , który może zachodzić pomiędzy farmami oddalonymi od siebie nawet o 20 km (Wytyczne w zakresie prognozowania oddziaływań na środowisko farm wiatrowych , M. Stryjecki, K. Mielniczuk Warszawa 2011).

Przeprowadzając analizę oddziaływań na środowisko , należy uwzględnić uciążliwości dla terenów zabudowy mieszkalnej i innej zabudowy przeznaczonej na pobyt ludzi oraz dla miejsc dostępnych dla ludności. Ocenie należy poddać możliwość wystąpienia efektu migotania cienia oraz przeanalizować należy, czy istnieje możliwość powodowania uciążliwości tego zjawiska dla okolicznej ludności.

Ocena wpływu skumulowanego realizacji przedsięwzięcia , w powiązaniu z innymi farmami wiatrowymi (wskazać należy ich odległość) , liniami elektroenergetycznymi  oraz innymi elementami , w zakresie tych oddziaływań , które mogą się kumulować (hałas, wpływ na krajobraz, wpływ na ptaki i nietoperze) , powinna opierać się na dostępnych danych , wynikach przeprowadzonych pomiarów , analiz i monitoringów.

W raporcie należy wskazać co najmniej trzy rozpatrywane przez inwestora warianty , w tym: wariant wybrany przez inwestora, racjonalny wariant alternatywny  oraz wariant najlepszy dla środowiska , wraz z uzasadnieniem wyboru. Analizy oddziaływania na poszczególne elementy środowiska należy przeprowadzić dla każdego rozpatrywanego wariantu , stosując te same kryteria , w tym posługując się wynikami pomiarów i monitoringów przedinwestycyjnych

W raporcie należy wskazać wszystkie działania zapobiegawcze, ograniczające lub kompensujące negatywne wpływ elektrowni na środowisko.

Po przeanalizowaniu załączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględnieniu łącznych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. l ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tj.: rodzaju, charakteru, a w szczególności możliwego zagrożenia dla ornitofauny i chiropterofauny, w ocenie tutejszego organu realizacja przedsięwzięcia może znacząco oddziaływać na środowisko.

W związku z powyższym należy wykonać raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko poddający szczegółowej analizie oddziaływanie planowanej inwestycji na wszystkie komponenty środowiska na etapie jej realizacji, użytkowania i likwidacji. W raporcie należy szczegółowo przeanalizować, czy realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie negatywnie na mieszkańców, przedmiot ochrony i integralność obszarów Natura 2000, populację ptaków, nietoperzy oraz architekturę krajobrazu.

             Zgodnie z art. 3 ust. 1. pkt 6, lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.10.213.1397 z dnia 12 listopada 2010 r.) przedsięwzięcie zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.

Wójt Gminy Lubomino na podstawie art. 64 ust. 1 a także art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) wystąpił w dniu 02.10.2012 r.  pismem znak RGKiT 6220.09.2012 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie i do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lidzbarku Warmińskim z prośbą o wydanie opinii dotyczącej obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby wydania opinii co do zakresu raportu oddziaływania na środowisko.

W odpowiedzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie w postanowieniu z dnia 15 października 2012 r. znak WOOŚ.4240.108.2012.AB.1 wyraził opinię  o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W odpowiedzi na prośbę Wójta Gminy Lubomino Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lidzbarku Warmińskim w wydanej opinii sanitarnej z dnia 18 października  2012 r. znak ZNS.4083.29.2012 wyraził opinię , że dla przedmiotowego przedsięwzięcia  istnieje potrzeba  przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz po przeprowadzeniu analizy złożonego wniosku i karty informacyjnej przedsięwzięcia Wójt Gminy Lubomino postanowił jak w sentencji.

Uzasadnienie prawne: art. 59 ust.1 pkt.2, art. 63 ust.1 i 4, art. 64 ust.1 i 2, art. 65, art.66, art. 68, art. 69 ust. 3, art. 70 ust. 4, art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), art. 123, art. 126 w związku z art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie w  za pośrednictwem Wójta Gminy Lubomino  w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Wójt Gminy Lubomino

Andrzej Mazur

Otrzymują:

1. Energia Warmia Sp. zo.o. ul. Abrahama 1A 80-307 Gdańsk

2. a/a

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie

    ul. Dworcowa 60

    10 - 437 Olsztyn

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lidzbarku Warmińskim

    ul. Orła Białego 6

    11-100 Lidzbark Warmiński

 

 

 



Brak załączników
Informacja wytworzona przez Dorota Dunio dnia 06.11.2012
Opublikowana przez Wojciech Michańczyk dnia 06.11.2012. Wygasa 27.11.2012. Odsłon 5243
2