- Informacje
- Ochrona Środowiska
Postanowienie o konieczności sporządzenia raportu (wygasły...)
Lubomino, 30.10.2012 r.
RGKiT 6220.09.2012
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 59 ust.1 pkt.2, art. 63 ust.1 i 4, art. 64 ust.1 i 2, art. 65, art.66, art. 68, art. 69 ust. 3, art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Energia Warmia Sp. zo.o. ul. Abrahama 1A 80-307 Gdańsk z dnia 28 września 2012 r. dotyczącego przedsięwzięcia: „ Budowa farmy wiatrowej „Lubomino" wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino ( działki ewidencyjne nr 10/6, nr 11/10 i nr 29/2 obręb ewidencyjny Wójtowo) , w województwie warmińsko - mazurskim"
postanawiam
1. nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny ddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej „Lubomino" wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino ( działki ewidencyjne nr 10/6, nr 11/10 i nr 29/2 obręb ewidencyjny Wójtowo) , w województwie warmińsko - mazurskim,
2. ustalić obowiązek sporządzenia raportu w pełnym zakresie, zgodnie z art. 66 z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) w którym:
- 1. Opis planowanego przedsięwzięcia powinien zawierać m.in.:
- a) charakterystykę wszystkich elementów planowanej inwestycji -oprócz elektrowni należy podać podstawowe parametry techniczne podziemnych kabli elektroenergetycznych, kabli telekomunikacyjnych, dróg dojazdowych, placów montażowych, zaplecza budowy, placów manewrowych, stacji transformatorowych (GPZ) itp.;
- b) podanie wielkości terenu zajętego przez poszczególne elementy elektrowni wiatrowej, a także wielkości terenu zajętego czasowo w trakcie jej budowy;
- c) wskazanie dostępności komunikacyjnej analizowanego terenu;
- d) opis sposobu użytkowania terenu przed rozpoczęciem inwestycji oraz zmian, jakie w nich nastąpią w trakcie budowy i eksploatacji;
- e) przewidywany okres i czas trwania budowy, eksploatacji i ewentualnej likwidacji elektrowni;
- f) wskazanie wszystkich działań składających się na budowę, eksploatację i likwidację inwestycji;
- g) zagadnienia związane z transportem materiałów budowlanych i elementów elektrowni (m.in.: częstotliwość przejazdów, ilość i rodzaje pojazdów);
- h) informacje odnośnie do rodzajów i ilości materiałów i zasobów ( woda, energia, materiały budowlane, paliwo itd.) przewidywanych do zużycia na etapie budowy elektrowni wiatrowej;
- i) wskazanie terenów objętych ochroną akustyczną wraz z wykonanymi pomiarami tła akustycznego;
- j) informacje dotyczące zgodności warunków użytkowania terenu inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
- k) wskazanie przedsięwzięć, których oddziaływania mogą kumulować się z oddziaływaniami planowanej inwestycji;
- l) opis przewidywanych rodzajów i ilości zanieczyszczeń, jakie powstaną w trakcie budowy eksploatacji i likwidacji elektrowni wiatrowych ( odpady budowlane, odpady z eksploatacji i remontów, zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych, ścieki socjalne i zanieczyszczone substancjami ropopochodnymi ścieki deszczowe z terenu GPZ, hałas i zanieczyszczenia powietrza wytwarzane przez maszyny, urządzenia budowlane i środki transportu, hałas wytwarzany przez elektrownie, imisja pola elektromagnetycznego);
- m) wskazanie skali i miejsca ewentualnej wycinki drzew i krzewów, wraz z określeniem jej skutków środowiskowych.
- 2. Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać:
- a) charakterystykę obszaru zawierającą opis ukształtowania i sposobu użytkowania terenu, informacje dotyczące krajobrazu, wód powierzchniowych, kompleksów leśnych, terenów podmokłych, terenów o większej gęstości zaludnienia i innych elementów, na które może oddziaływać planowane przedsięwzięcie;
- b) charakterystykę klimatu akustycznego terenu przed realizacją przedsięwzięcia, ze wskazaniem podstawowych źródeł hałasu (przemysłowe, komunikacyjne, komunalne);
- c) opis form ochrony przyrody w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody ( w tym również zwierząt, roślin i grzybów objętych ochroną gatunkową) oraz takich elementów jak korytarze ekologiczne i strefy ochronne gniazd ptaków, które znajdują się w zasięgu potencjalnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia. Określenie ww. oddziaływania musi uwzględniać przedmiot ochrony danego obszaru;
- d) wnioski z inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych, która powinna zostać wykonana na przewidywanych obszarach lokalizacji elektrowni oraz pozostałych jej elementów (trasy dróg i kabli, place manewrowe, montażowe i składowe, zaplecze budowy, GPZ itd.), w terminie umożliwiającym ocenę występowania kluczowych walorów przyrodniczych, przez osobę posiadającą odpowiednią wiedzę;
- e) wnioski z przedinwestycyjnej inwentaryzacji ornitologicznej, która powinna zostać wykonana przez doświadczonych ornitologów;
- f) wnioski z przedinwestycyjnej inwentaryzacji chiropterologicznej, która powinna zostać wykonana przez chiropterologów.
Zgodnie z art. 68 ust. 2 pkt. 2 lit. c ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), wskazuje się wykorzystanie metod przedstawionych w opracowaniu pt.: „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki"(Chylarecki i Pasławska 2008) i „ Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze( wersja II, grudzień 2009)" (Kepel i in. 2009). Wyniki ww. inwentaryzacji i monitoringów powinny stanowić załączniki do przedmiotowego raportu.
W ramach powyższego, opisu elementów przyrodniczych powinien zawierać:
- przedstawienie listy siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt wymienionych w załącznikach do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia, jako obszary Natura 2000, zlokalizowanych na obszarze planowanej inwestycji oraz w jej sąsiedztwie,
- przedstawienie listy oraz liczebności występujących gatunków ptaków na obszarze planowanej inwestycji oraz w jej sąsiedztwie, z uwzględnieniem gatunków lęgowych, prawdopodobnie lęgowych, żerujących oraz wędrownych w okresie migracji wiosennej ( od końca lutego do końca maja) i jesiennej (od połowy lipca do końca listopada); w tym gatunków z załączników I i II do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt oraz gatunków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej,
- przedstawienie listy oraz liczebności gatunków nietoperzy,
- charakterystykę wykorzystywania obszaru oddziaływania inwestycji przez awifaunę i chiropterofaunę w ciągu całego roku (tj. w okresie migracji wiosennej, okresie lęgowym okresie rozrodu, okresie koczowisk migracji jesiennej oraz w okresie zimowania), z uwzględnieniem dokładnego przebiegu tras, kierunków i wysokości przemieszczania się ptaków i nietoperzy, sezonowości ich występowania, lokalnego i regionalnego schematu przemieszczania się, związków pomiędzy występowaniem ptaków i nietoperzy a siedliskami - określenie możliwości gniazdowania,odpoczynku i żerowania w poszczególnych okresach,
- analizę wpływu inwestycji na awifaunę w obszarze oddziaływania inwestycji, na szlaki migracyjne ptaków, miejsca ich odpoczynku i żerowania w trakcie sezonowych wędrówek oraz na występowanie i szlaki migracyjne nietoperzy,
- określenie kierunków i zakresu działań ochronnych, które należałoby podjąć dla zminimalizowania efektu oddziaływania elektrowni wiatrowej na faunę,
- wnioski dotyczące funkcjonowania elektrowni, jako bariery ekologicznej.
3. W ramach oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, dokonać należy analizy emisji hałasu, pól elektromagnetycznych, efektu migotania cienia oraz analizy wpływu na krajobraz.
4. Należy wskazać oraz przeanalizować przewidywane oddziaływanie na środowisko, co najmniej trzech rozpatrywanych przez inwestora wariantów realizacji inwestycji, w tym: wariantu wybranego przez inwestora, racjonalnego wariantu alternatywnego oraz wariantu najlepszego dla środowiska, (który może być tożsamy z którymś z ww. wariantów)
5. Opis oddziaływania elektrowni na środowisko powinien uwzględniać wpływ skumulowany realizacji przedsięwzięcia w powiązaniu z innymi ( istniejącymi lub planowanymi w okolicy) inwestycjami, w zakresie tych oddziaływań, które mogą się kumulować.
6. Ocena przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko powinna obejmować również wpływ na elementy ekologicznej sieci Natura 2000, w tym: potencjalny bezpośredni, pośredni, wtórny, skumulowany, krótko-, średnio- i długoterminowy, stały i chwilowy wpływ na stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt dla ochrony, których obszary te zostały wyznaczone. W raporcie wskazać należy również przewidywane działania zapobiegawcze, ograniczające lub kompensujące negatywny wpływ inwestycji na środowisko, w tym także na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru.
7. Opis metod prognozowania powinien przedstawiać w szczególności metodykę analizy akustycznej, przedinwestycyjnych badań ornitologicznych i chiropterologicznych, oceny ryzyka kolizji, metodykę wykonania inwentaryzacji siedliskowej oraz ewentualnie innych grup zwierząt i roślin.
8. W ramach proponowanego monitoringu poinwestycjnego wskazać należy, jakie elementy będą nim objęte oraz jaka metodyka zostanie zastosowana.
9. W formie kartograficznej przedstawić należy:
- lokalizację elektrowni, dróg pojazdowych, sieci elektroenergetycznej, GPZ, itp.
- analizowane warianty alternatywne ( lokalizacyjne),
- wyniki analizy oddziaływania akustycznego, wraz z zaznaczeniem na niej terenów podlegających ochronie akustycznej,
- analizowaną inwestycję wraz z przedsięwzięciami, których oddziaływania na środowisko mogą się kumulować,
- transekty i punkty obserwacyjne ptaków i nietoperzy,
- lokalizację inwestycji względem obszarów cennych przyrodniczo,
- stanowiska lęgowe gatunków ptaków z załącznika I Dyrektywy Ptasiej,
- główne kierunki przelotu ptaków i nietoperzy w czasie migracji wiosennej i jesiennej,
- miejsca występowania i zimowania poszczególnych gatunków nietoperzy w rejonie planowanej inwestycji,
- siedliska przyrodnicze podlegające ochronie na analizowanym terenie oraz w bezpośrednim sąsiedztwie, na które elektrownia może oddziaływać.
UZASADNIENIE
W dniu 28 września 2012 r. Energia Warmia Sp. zo.o. ul. Abrahama 1A 80-307 Gdańsk wystąpiła do Wójta Gminy Lubomino z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą „ Budowa farmy wiatrowej „Lubomino" wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino , w województwie warmińsko - mazurskim"
We wniosku i załączonej karcie informacyjnej zawarto informacje charakteryzujące planowane przedsięwzięcie.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy wiatrowej „Lubomino " wraz z infrastrukturą towarzyszącą , składającej się maksymalnie z 2 elektrowni wiatrowych o łącznej mocy maksymalnej w zakresie od 3 do 9 MW w gminie Lubomino , w województwie warmińsko - mazurskim. Elektrownie wiatrowe wraz z infrastrukturą wewnętrzną (kabel elektroenergetyczny i światłowodowy), a także drogi dojazdowe zlokalizowane będą na działkach ewidencyjnych o numerach 10/6, 11/10 i 29/2 w obrębie ewidencyjnym Wójtowo, gm. Lubomino.
Analizowany teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Lubomino, uchwalonym Uchwałą Nr V/25/2005 Rady Gminy z dnia 30 sierpnia 2005 r., który to w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, dopuszcza „(...) budowę lokalnych elektrowni wiatrowych, wodnych, generatorów i urządzeń prądotwórczych (...)".
Ww. działki zlokalizowane są poza formami ochrony przyrody o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, póz. 1220 ze zm.). W sąsiedztwie planowanej inwestycji położone są: rezerwat przyrody „Ostoja bobrów na rzece Pasłęce" (ok. 4,5 km), Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Pasłęki (ok. 3,7 km), Obszar Chronionego Krajobrazu Równiny Orneckiej (ok. 6 km) , obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Rzeka Pasłęka PLH280006 (ok. 4,7 km) , specjalny obszar ochrony ptaków Dolina Pasłeki PLB280002 (ok. 4,7 km).
Ze względu na to, że niewłaściwa lokalizacja elektrowni wiatrowych może pogorszyć stan środowiska, w tym populacji ptaków i nietoperzy, należy dokonać rozpoznania walorów ornitologicznych i chiropterologicznych analizowanego obszaru i jego sąsiedztwa, w celu oceny ryzyka wystąpienia znacząco negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na populacje tych zwierząt.
Ponieważ turbiny wiatrowe mogą stanowić potencjalne źródło uciążliwości dla mieszkańców oraz mogą zaburzać architekturę krajobrazu, należy dokonać analizy możliwości wystąpienia konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem oraz analizę wpływu i skutków oddziaływania projektowanych elektrowni wiatrowych na walory krajobrazowe obszaru przeznaczonego pod inwestycję i jego otoczenia. Elementem raportu powinna być wizualizacja przedstawiająca lokalizację turbin w terenie. Wykazać należy , w jakich miejscach, miejscowościach turbina będzie najbardziej widoczna i czy istnieją jakieś elementy w krajobrazie (naturalne , czy też sztuczne) , które będą ograniczały jej widoczność itp. Należy również wziąć pod uwagę efekt kumulacji , który może zachodzić pomiędzy farmami oddalonymi od siebie nawet o 20 km (Wytyczne w zakresie prognozowania oddziaływań na środowisko farm wiatrowych , M. Stryjecki, K. Mielniczuk Warszawa 2011).
Przeprowadzając analizę oddziaływań na środowisko , należy uwzględnić uciążliwości dla terenów zabudowy mieszkalnej i innej zabudowy przeznaczonej na pobyt ludzi oraz dla miejsc dostępnych dla ludności. Ocenie należy poddać możliwość wystąpienia efektu migotania cienia oraz przeanalizować należy, czy istnieje możliwość powodowania uciążliwości tego zjawiska dla okolicznej ludności.
Ocena wpływu skumulowanego realizacji przedsięwzięcia , w powiązaniu z innymi farmami wiatrowymi (wskazać należy ich odległość) , liniami elektroenergetycznymi oraz innymi elementami , w zakresie tych oddziaływań , które mogą się kumulować (hałas, wpływ na krajobraz, wpływ na ptaki i nietoperze) , powinna opierać się na dostępnych danych , wynikach przeprowadzonych pomiarów , analiz i monitoringów.
W raporcie należy wskazać co najmniej trzy rozpatrywane przez inwestora warianty , w tym: wariant wybrany przez inwestora, racjonalny wariant alternatywny oraz wariant najlepszy dla środowiska , wraz z uzasadnieniem wyboru. Analizy oddziaływania na poszczególne elementy środowiska należy przeprowadzić dla każdego rozpatrywanego wariantu , stosując te same kryteria , w tym posługując się wynikami pomiarów i monitoringów przedinwestycyjnych
W raporcie należy wskazać wszystkie działania zapobiegawcze, ograniczające lub kompensujące negatywne wpływ elektrowni na środowisko.
Po przeanalizowaniu załączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwzględnieniu łącznych uwarunkowań określonych w art. 63 ust. l ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tj.: rodzaju, charakteru, a w szczególności możliwego zagrożenia dla ornitofauny i chiropterofauny, w ocenie tutejszego organu realizacja przedsięwzięcia może znacząco oddziaływać na środowisko.
W związku z powyższym należy wykonać raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko poddający szczegółowej analizie oddziaływanie planowanej inwestycji na wszystkie komponenty środowiska na etapie jej realizacji, użytkowania i likwidacji. W raporcie należy szczegółowo przeanalizować, czy realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie negatywnie na mieszkańców, przedmiot ochrony i integralność obszarów Natura 2000, populację ptaków, nietoperzy oraz architekturę krajobrazu.
Zgodnie z art. 3 ust. 1. pkt 6, lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.10.213.1397 z dnia 12 listopada 2010 r.) przedsięwzięcie zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
Wójt Gminy Lubomino na podstawie art. 64 ust. 1 a także art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) wystąpił w dniu 02.10.2012 r. pismem znak RGKiT 6220.09.2012 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie i do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lidzbarku Warmińskim z prośbą o wydanie opinii dotyczącej obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby wydania opinii co do zakresu raportu oddziaływania na środowisko.
W odpowiedzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie w postanowieniu z dnia 15 października 2012 r. znak WOOŚ.4240.108.2012.AB.1 wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
W odpowiedzi na prośbę Wójta Gminy Lubomino Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lidzbarku Warmińskim w wydanej opinii sanitarnej z dnia 18 października 2012 r. znak ZNS.4083.29.2012 wyraził opinię , że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz po przeprowadzeniu analizy złożonego wniosku i karty informacyjnej przedsięwzięcia Wójt Gminy Lubomino postanowił jak w sentencji.
Uzasadnienie prawne: art. 59 ust.1 pkt.2, art. 63 ust.1 i 4, art. 64 ust.1 i 2, art. 65, art.66, art. 68, art. 69 ust. 3, art. 70 ust. 4, art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), art. 123, art. 126 w związku z art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie w za pośrednictwem Wójta Gminy Lubomino w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Wójt Gminy Lubomino
Andrzej Mazur
Otrzymują:
1. Energia Warmia Sp. zo.o. ul. Abrahama 1A 80-307 Gdańsk
2. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
ul. Dworcowa 60
10 - 437 Olsztyn
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lidzbarku Warmińskim
ul. Orła Białego 6
11-100 Lidzbark Warmiński
powrót...
Opublikowana przez Wojciech Michańczyk dnia 06.11.2012. Wygasa 27.11.2012. Odsłon 5246
Wersja : 1 2